Jack Ma, egy 21. századi világtörténelem csináló – Honnan? A Kínai Népköztársaságból !

Történelemcsináló személyiség: Jack Ma (Ma Yun, 马云), Alibaba Group, Alipay

történelemcsináló személyiség, mint mondjuk Napóleon (history maker)

Egy online befektetési alap súlyosbítja a kínai pénzpiaci feszültséget (Portfolio.hu, 2013. december 20)

<IDE KERÜL MAJD EGY A KÉSŐBBI TARTALOMHOZ IGAZODÓ BEVEZETŐ, egyelőre ez a legújabb videó>

A második legnagyobb amerikai internetes óriás egy kínai lesz [euronews (magyarul), March 17, 2014]

Amerikában lép tőzsdére a legnagyobb kínai internetes kereskedelmi cég, az Alibaba. Részvényei 12 százalékát dobhatja piacra, 18 milliárd dollárért [tehát a 100% nem kevesebb, mint 150 milliárd dollárt ér] – vagyis négyezermilliárd forintért.

Ez lesz az elmúlt két év legnagyobb részvénykibocsátása az Egyesült Államokban. Az Alibaba így a Google után a második legnagyobb internetes céggé válhat Amerikában.

Egy szakértő szerint azért vannak problémák a céggel.

– Az Alibaba előtti legnagyobb kihívás az, hogy az okostelefonos kereskedelemben nem piacvezető. Azok a cégek, amelyekkel ebben együttműködik, nem hoztak áttörést. Erre megoldást kell találniuk – mondta Csang Csen-hao gazdasági elemző.

Ráadásul az elmúlt évben csökkent az Alibaba kínai piaci részesedése is, igaz ez elsőre nem tűnhet nagynak, 46-ról 45 százalékra.

Viszont egyre több olyan cég próbál saját lábára állni, amely eddig az Alibaba platfromját használta. Ezzel nemcsak a bevételt csökkentik, de konkurenciává is válnak.

 

image

Fogalmak (képi magyarázat formájában):
image

imageTmall – az online kiskereskedelem legnagyobb B2C platformja Kínában, közel 50%-os részesedéssel a legutolsó, 2013. III. negyedévi statisztika szerint. A B2C a teljes online kereskedelem 39%-át tette ki, ezzel is tovább növelve a C2C-höz képest már eddig is növekvő részarányát. A teljes B2C online kereskedelem abban a negyedévben meghaladta a 67 milliárd dollárt. Ebből 33 milliárd dollár volt a Tmall részesedése.

image

A Tmall részesedés 0,3%-al volt több a III. negyedévben, mint előzőleg. 2012 egészében ugyanakkor még csak 44,1%-ot tett ki a legutóbbi 49,2%-hoz képest (ld. az alábbi, teljes 2012 évre vonatkozó részarányokat bemutató kördiagrammot ugyanattól a kínai elemző cégtől, az enfodesk-től, mely kifelé Analysys International néven fut). A Tmall piaci részesedésének növekedése tehát igen jelentős volt az előző évhez képest.

A Tmall alapvető erőssége, hogy a márkás és minőségi termékek piacára összepontosít, mégpedig igen sikeresen. Így 2013 márciusában több, mint 70 ezer nemzetközi és kínai márkának volt saját Tmall üzlete. Az ismert nemzetközi márkák közül már jelen voltak például a UNIQLO, a L’Oréal, az adidas, a P&G, a Unilever, a Gap, a Ray-Ban, a Nike és a Levi’s. A Tmall-nak továbbá termékkategóriák szerinti bevásárlóközpontjai is vannak, így—többek között—a fogyasztói elektronika, a könyvek, a bútorok, a neves dizájnerek által tervezett lábbelik (designer footware), vagy a szépségápolási cikkek területein.

Taobao – a tisztán fogyasztói, C2C online piacterek legnépszerübbike Kínában. Az itteni kereskedelem jellegzetes formája az online aukció. Azok a vásárlók keresik elsősorban, akiknek a széles árúválaszték és a versenyképes árak a leglényegesebbek. 2013 márciusában vagy 760 millió termék volt kapható a Taobao-n. Fontos, hogy az ilyen C2C piacterek tisztán közvetítő szerepet játszanak, és a termékek minőségét sem ellenőrzi a szolgáltató. Így természetesen jogi értelemben vett vállalatok is részt vehetnek a Taobao-n folyó kereskedelemben, különösen a kisvállalkozások. Ugyanakkor ugyanúgy jelennek meg itt, mint a természetes személyek.

imageTmall és Taobao: A 2013. március 31-én lezárult pénzügyi évben a két online kereskedelmi platform együttes forgalma meghaladta az 1000 milliárd jüant, azaz a 159 milliárd dollárt. 2012 II.negyedévében, azaz a fenti időszak első negyedében 279 milliárd jüan, azaz 44 milliárd dollár volt ez a szám. Ugyanannak a piacelemző cégnek a kimutatása alapján az együttes piaci részesedés akkor 76% volt.

Alibaba.comglobális beszállítók és globális beszerzők legnagyobb B2B online piactere a világban, mely nyersanyagok, komponensek és készáruk kereskedelmében úgy nemzetközileg, mint egyes lokális piacokon vezető helyet vívott ki magának. A vállalat megalapításakor, 1999-ben elindított, angol nyelvű platformnak 2012 végén már 36,7 millió regisztrált felhasználója volt több, mint 240 országból valamint régióból, és 2,8 millió beszállító üzletterét tette közzé. Jelenleg már több, mint 40 millió beszerzőt említenek a szállítók tagsági szintjeire vonatkozó tájékoztató oldalon (csalogatóként), egy más célú oldalon pedig 1,5 milliárd terméket.

Általános szolgáltatások:

  • Alibaba betekintési adatok: dinamikus kereskedelmi és iparági adatok
  • Váminformáció (kivéve hitelesítés nélküli beszállítók): az Egyesült Államok vámhatóságától kapott szállítási statisztika adatbázisa a szállítókra és a potenciális beszerzőkre nézve
  • Escrow (letétbe helyezési) szolgáltatás úgy a beszerzők, mint a beszállítók biztonságának érdekében:
    • beszerzőknél a fizetési biztonságot az szolgálja, hogy a letétbe helyezett összeg a beszerző visszaigazolására kerül majd kifizetésre (a szolgáltatás az összeg 5%-ába kerül)
    • a beszállítóknál pedig az, hogy azok többsége számára (akik kínaiak) a lehető legbiztonságosabb helyen, az Alipay-nél kerül elhelyezésre a letét

Szolgáltatások beszállítóknak:

Find out how these buyers use the Supplier Assessment program on Alibaba.com to find trusted partners in international trade. More information on http://sa.alibaba.com/ An assessed supplier is the very reliable supplier on Alibaba.com, because these kind of suppliers have extreme requirements to meet in order to get assessed. They need to have a really existing company for exporting which means having a complete certification and license of doing export business. Meantime, they must have a certified factory to produce the related products for their customers etc.

Szolgáltatások beszerzőknek:

  • Közvetítési szolgáltatás (Matching Service) a tagoknak. Január 10-én érkezett, legújabb levelem például ez volt:

 image

image

  • ahol ugyancsak látjuk, emlékeztető formában a levél végén, a szokásos beszerzési eljárás támogatási online szolgáltatásokat:
  • Az előbbi, automatikus közvetítés esetén persze a szállítókkal való kapcsolatfelvételtől kezdve fogunk, értelemszerűen, igénybe venni Alibaba szolgáltatást.
  • Ennél lényegesen többet kínál az AliSourcePro szolgáltatás (tulajdonképpen a termék keresés helyett indítunk ezzel), mivel ez:
    • a korábbi, ún. Customized Sourcing szolgáltatást magasabb szintűvé tevő, 2013. június 17-től rendelkezésre álló, új szolgáltatás
    • egy ajánlatkérést 5 percen belül el lehet készíteni online, amire max 10 ajánlat érkezik majd, a beérkezettek közül a legjobbak, mégpedig a legutolsó fél évben reklamáció nélkül működő beszállítóktól
    • további előny, hogy az online rendszer a beszerző keze alá dolgozik az ajánlatok összevetése (egyszerre max. 4 különböző ajánlat lesz látható a képernyőn), az egyes szállítók hátterének ellenőrzése, majd a mintapéldány ugyancsak online módon való bekérése tekintetében
    • hasonlóképpen online lehet megrendelni egy független gyártóbázis ellenőrzést (independent factory inspection), melynek eredményét ugyanazon a felületi rendszeren kapja meg a beszerző
      (a legegyszerűbb termékek kivételével ilyen mindig ajánlott, ha a beszerzőnek az adott gyárral vagy annak adott termékével nincs előzetes tapasztalata, és az első ellenőrzést természetesen neki kell fizetni, csak a későbbi szállításoknál lehet úgy megállapodni a gyárral, hogy annak költsége átterhelhető legyen – lásd itt)
    • ugyancsak könnyen visszaküldhető az ajánlat annak, akinél pontosításra lenne szüksége a beszerzőnek
    • a fizetést is igen könnyű védetté tenni az Alibaba.com Escrow (letétbe helyezési) szolgáltatásának igénybe vételével (miután a vevő szerződést kötött, függetlenül az alibaba.com-tól az eladóval)

<IDE KERÜL MAJD AZ ALIBABA.COM szolgáltatás összegzésének megfelelő befejezése, VALAMINT MINIMÁLIS EZ AZ EGÉSZ ALIPAY ÜGY>

Analysys International: Alibaba Took 46.6% of B2B E-commerce Market in Q3, 2013:

image

Youku Tudou’s Revenue Exceeded Sina in China Online Ads Market in 2013Q2:

image

Analysys International: China’s 3rd Party Online Payment Market Maintained Steady 2012Q3:

image

Analysys International: Taobao System Created 200 Billion Yuan in China’s Online Retail (B2C+C2C) market 2012Q2: [US$ 44.1 billion]

According to the Quarterly Survey of China’s Online Retail Market 2012Q2, released by EnfoDesk, Analysys International, China’s online retail (B2C+C2C) trade volume was 278.84 billion Yuan [US$ 44.1 billion] in Q2, 2012, with a sequential growth rate being 27% and a year-on-year increase of 45%.

image

 


MTI Hírek

OTS-Cégvonal – Peter Sutherland az Alibaba.com Tanácsadó Testületében (1. rész)

2000. április 21., péntek (OTS-Cégvonal) -    Az Alibaba.com Peter Sutherlandet, a WTO volt igazgatóját jelölte Tanácsadó Testületébe; A World Trade Organization(Világkereskedelmi Szervezet) volt igazgatója támogatja az Alibaba.com globális terjeszkedését

Peking, Kína (Business Wire) – Az Alibaba.com a világ egyik legnagyobb internetes "business-to-business" világkereskedelmi piaca bejelentette, hogy Peter Sutherland, a World Trade Organization (WTO) volt igazgatója az Alibaba.com Tanácsadó Testületének tagja lesz. Ez a bejelentés fontos mérföldkő az Alibaba.com számára, amely az első világszerte ismert internetes márka Kínából, a világon több mint 180 országban vannak tagjai.

"Az Alibaba.com világszerte segíti az üzleti vállalkozásokat, hogy megvalósíthassák a WTO ígéreteit az Internet korában," mondta Sutherland. "Az Alibaba.com alapjában változtatja meg a világ kis- és középvállalatainak nemzetközi kereskedelmét. Örömömre szolgál, hogy támogathatom az Alibaba.com globális terjeszkedését, amelynek előnyeit az Alibaba.com internetes világkereskedelmi piaca által a világ minden kereskedelmi köre élvezheti."

"Megtiszteltetés számunkra, hogy Peter Sutherland csatlakozik az Alibaba.com Tanácsadó Testületéhez," mondta Jack Ma, az Alibaba.com alapítója és elnök-vezérigazgatója. "Peter Sutherland vezető szerepet játszott a WTO létrehozásában, és segített megmutatni a világnak, a szabad és nyitott világkereskedelem előnyeit. Sutherland úr példát állított mindannyiunk elé, és az Alibaba.com is azon fog munkálkodni, hogy csökkentse a világkereskedelem korlátait azáltal, hogy az internet előnyeit világszerte minden tagunk számára elérhetővé tesszük."

Peter Sutherland az Alibaba.com Tanácsadó Testületében Masayoshi Sonhoz, a SOFTBANK Corp. elnök-vezérigazgatójához csatlakozik. "Peter Sutherland és Masayoshi Son mindketten óriások saját területükön – a világkereskedelem illetve az Internet világában," Mondta Jack Ma az Alibaba.com elnök-vezérigazgatója. "Hozzájárulásuk az Alibaba.com növekedéséhez jelentős versenyelőny mind az Alibaba.com, mind pedig online világkereskedelmi közösségünk tagjai számára."

OTS-Cégvonal – Peter Sutherland az Alibaba.com Tanácsadó Testületében (2. rész)

2000. április 21.    Peter Sutherland vezető szerepet töltött be a WTO létrehozásában, és ő volt annak első igazgatója is. Amikor először 1993-ban Genfbe hívták, hogy álljon az Általános Vámtarifa- és Kereskedelmi Egyezmény (GATT) élére, sokan gondolták úgy, hogy a multilaterális kereskedelmi rendszer az összeomlás szélén áll. Sutherland vezetésével az "uruguay-i forduló" tárgyalásai sikerrel zárultak, és 1995. januárjában megalapították a WTO-t. A szervezetnek napjainkban világszerte több mint 130 tagja van, mindannyiuk közös célja, hogy elősegítsék a világkereskedelem zökkenőmentes, szabad, tisztességes és kiszámítható működését.   

Peter Sutherland jelenleg a Goldman Sachs International elnöke és vezérigazgatója (1995. óta), a BP Amoco nem-ügyvezető elnöke (1998. óta), 1997-től a The British Petroleum Company elnöke volt.

Peter Sutherland az alábbi cégek igazgatótanácsának tagja:
– Investor AB
– ABB Ltd.
– Telefonaktiebolaget LM Ericsson

az alábbi szervezetekkel áll kapcsolatban:
– World Economic Forum, alapító tanácstag
– Overseas Development Council, elnök
– The Council of Foreign Relations (USA), igazgató
– The European Institute (USA), igazgató
– Action Committee for Europe, tag
– The Conference Board, Megbízotti Tanács tagja

Jelenlegi megbízatását megelőzően az alábbi tisztségeket viselte:
– Írország főállamügyésze (1981-1984.)
– az Európai közösség versenypolitikáért felelős megbízottja (1985-1989.)
– az Allied Irish Banks elnöke (1989-1993.)
– a WTO (korábban GATT) igazgatója (1993-1995)

Az Alibaba.com a világ egyik legnagyobb internetes "business-to-business" világkereskedelmi piaca és közössége, valamint Kína legnagyobb vertikális kereskedelmi közössége. A vállalat központi célja hogy Web-alapú üzleti információs szolgáltatásának segítségével lehetővé tegye a kis- és középvállalkozások egymás közti kereskedelmét. Az Alibaba.com internetes érdekeltségeinek összevont taglétszáma meghaladja a 180.000 főt.

Az Alibaba.com székhelye Hong Kongban, R and D (kutatás-fejlesztés)részlege és ügyfélszolgálati központja Kínában található, fiókvállalatai vannak Szöulban, Californiában és Londonban.

Az Alibaba.com intézményi befektetőinek sorában megtalálható a SOFTBANK, Goldman Sachs, Transpac Capital, Fidelity Capital, Venture TDF, a Szingapúri Pte Ltd és a svéd Investor AB.

Tőzsde – a Fed eloszlatta a befektetők aggodalmát, a Wall Street nyitásakor emelkedés várható   

New York, 2005. augusztus 10., szerda (MTI) – Az előzetes jelek – többek között a határidős indexek – arra utalnak, hogy emelkedéssel kezdenek szerdán a New York-i indexek; a Fed enyhítette a Wall Street félelmét az eddigieknél gyorsabb kamatemelési gyakorlattól, ugyanakkor csalódást keltő eredményeket tett közzé a Cisco Systems Inc. és a Walt Disney Co.


A mai adásvétel egyik központi papírja a Yahoo Inc. részvénye lehet: a cég közel áll ahhoz, hogy 1 milliárd dollárért 35 százalékos részesedést vásároljon Kína második legnagyobb e-kereskedelmi cégében, az Alibaba.com-ban.

Internet – a Yahoo betört a kínai internetes piacra 

Peking/Sunnyvale, 2005. augusztus 11., csütörtök (MTI/APA/dpa) – A kínai internetes ágazat eddigi legnagyobb külföldi beruházásaként az amerikai Yahoo egymilliárd dolláros részesedés-vásárlással száll be a vezető kínai e-kereskedelmi portálba, az Alibaba.com-ba.   

A Yahoo 40 százalékos részesedésre és 35 százalék szavazati arányra tesz szert a portálban és egyúttal beviszi a vállalkozásba saját eddigi kínai internet portál üzletét is. A tranzakció összértékét több mint négymilliárd dollárra (3,2 milliárd euró) becsülik. Az egyesülés révén az egyik legnagyobb vállalat jön létre a gyorsan növekvő és jelenleg 100 milliós felhasználói számával a világ második legnagyobbikának számító kínai internetes piacon.

Az Alibaba.com 2004-ben a becslések szerint négymilliárd dollár értékben közvetített internetes kereskedelmi üzleteket. A portál vezető szerepet tölt be a kínai és nemzetközi vállalatok közötti kereskedelmi kapcsolatok közvetítésében. Emellett Taobao portálja 40 százalékos piaci részesedéssel közvetít kínai magánszemélyek között aukciós üzleti kapcsolatokat.

A kínai internetes aukciós kereskedelem 50 százalékát az eBay felügyeli. A Yahoo és az Alibaba összefogásával az eBay már komoly konkurenciával kell hogy számoljon az országban. Az Alibaba 15 millió regisztrált ügyféllel rendelkezik, közöttük 100 ezer vállalattal, amelyek évente 250 dollár és 10 ezer dollár között bonyolítanak internetes vásárlásokat.

Az Alibaba portálján külföldi vállalatoknak lehetősége nyílik üzletek megkötésére kínai vállalatokkal és fordítva, de kínai vállalatok is használják a portált egymás közötti üzleti kapcsolataik lebonyolításához.

Az angol nyelvű Alibaba International főként a nemzetközi kis- és középvállalati közösséget szolgálja ki. 1,5 milliós regisztrált előfizetői bázisa a világ kétszáz országát képviseli. Az Alibaba China a kínai vállalatok egymás közötti kereskedelmi kapcsolatait bonyolítja, illetve segíti elő. Ügyfélbázisa hatmillióra tehető. A Taobao aukciós portál több mint hétmillió regisztrált ügyféllel rendelkezik. A fizetések lebonyolításában az AliPay működik közre együttműködve a vezető kínai kereskedelmi bankokkal, ami különösen előnyös felállás a hitel- és fizetőkártyákkal gyengén ellátott országban.

Kínai befektetésével a Yahoo a japán piacon elsajátított és jól bevált üzleti modellt követi. Japánban a Softbank megnyerésével építette ki szilárd hídfőállását. A Softbank egyébként résztulajdonosa az Alibaba.com-nak és minden bizonnyal közbenjárt az ügylet nyélbe ütésében.

A kínai e-kereskedelmi végfelhasználói piac növekedési ütemét évi nyolcvan százalékosra jelzik előre az elkövetkező évekre. 2007-re már 2,5 milliárd dolláros forgalmat várnak tőle. Az 1,3 milliárd lakosú ország 100 milliós internetes felhasználói rétege még meglehetősen alacsony telítettséget, de egyúttal abszolút értelemben óriási piacot képvisel. A becslések szerint 2010-re Kína maga mögé utasítja az Egyesült Államokat az internetes kapcsolattal rendelkező polgárok számát tekintve.

A vezetés is megelégelte az internetes kereskedők harcát Kínában

Sanghaj, 2011. október 16., vasárnap (MTI) – Több tízezer kiskereskedőt haragított magára a szolgáltatási költségeket az eddigi öt-tízszeresére emelő legnagyobb kínai webáruház, a Taobao Mall. Az elmérgesedő helyzet rendezését már a központi vezetés is sürgeti.   

Komoly visszhangot váltott ki a kínai internetes kereskedők körében az Alibaba Csoport eheti bejelentése, miszerint jelentősen megemeli szolgáltatásainak árait a Taobao Mall, az e-kereskedelmi óriás vállalatokat a fogyasztókkal közvetlenül összekötő (B2C) üzletága. A döntés értelmében a tmall.com honlapon online boltot nyitott kereskedőknek üzleteik nagyságától függően a következő évtől a jelenlegi 6 ezer jüan (199 ezer forint) helyett 30-60 ezer jüan (993 ezer – 1,9 millió forint) közti éves szolgáltatási díjat kell fizetniük, a kötelező fix összegű letét pedig a mostani 10 ezer jüanről (331 ezer forint) akár 150 ezer jüanre (4,9 milliárd forint) is nőhet. A honlapnak jelenleg több mint 400 ezer regisztrált felhasználója van, több mint 50 ezer üzlet és 70 ezer márka képviselteti magát. Daniel Csang (Daniel Zhang), a Taobao Mall elnöke egy nyílt levélben úgy fogalmazott: a változások a vásárlók érdekeit szolgálják, a kereskedelmi szolgáltatás minőségének javítását segítik, az eladókat aktívabb és komolyabb kereskedelemre ösztönzik.

A drágulás sokkolta a kiskereskedőket, akik szerint az intézkedéssel a Taobao Mall a kis- és közepes üzlettel rendelkező felhasználóktól akar megszabadulni. A dühös eladók összefogtak, s nem sokkal a bejelentés után megalapították a Taobao-ellenes szövetséget. A hét második felében több mint 40 ezer fő részvételével online "zavargások" kezdődtek, a kiskereskedők a nagyobb márkák értékelésének lerontásával adtak hangot elégedetlenségüknek. A Taobao Mall jelentette az eseményeket a rendőrségen, s úgy fogalmazott: nem tolerálják az atrocitásokat, melyek védtelen kereskedőket is sérthetnek.

Jack Ma, az Alibaba Csoport elnöke mikroblogján romboló szándékú hadi dalokat éneklő nácikhoz hasonlította az akcióban részt vevőket, s megerősítette: a vállalat nem változtat a döntésen. "Az normális dolog, hogy egy vállalkozás nyereséget akar. Az nem normális, hogy egy vállalkozás nem akar nyereséget. A Taobao kilenc évig nem normális vállalkozásként működött." – írta az elnök mikroblogján.

A vitát vasárnapra a Kereskedelmi Minisztérium (MOC) is megelégelte, s egy közleményében a Taobao Mallt a panaszok meghallgatására, a kereskedőket pedig legális eszközök használatára sürgette. A MOC aggodalmát fejezte ki a tiltakozó akciók kapcsán, s úgy fogalmazott: megpróbálja majd hatástalanítani a konfliktust, hogy az árakat stabilizálja és az egyébként is rossz helyzetben lévő kisvállalkozókat támogassa.

Véget érhet a kínai kiskereskedők online lázadása

Sanghaj, 2011. október 19., szerda (MTI) – A legnagyobb kínai webáruház, a Taobao Mall új tervvel állt elő miután több tízezer kiskereskedő kezdett "online zavargásokba" a cég honlapján, mivel a webáruház a múlt héten radikális díjemelést jelentett be.   

A Taobao Mall, az Alibaba Csoport e-kereskedelmi óriás vállalatokat a fogyasztókkal közvetlenül összekötő (B2C) ága a legjobban teljesítő kisvállalkozásoknak kedvezményeket ígér valamint türelmi időt biztosít díjainak megemelése előtt.

    A legnagyobb kínai webáruház óriási felháborodást keltett a múlt heti bejelentésével, miszerint a honlapján boltott nyitott kereskedőknek – üzleteik nagyságától függően – a következő évtől a jelenlegi díjak öt-tízszeresét kell majd megfizetniük. A terv szerint 2012-től az éves szolgáltatási díj a jelenlegi 6 ezer jüan (205 ezer forint) helyett 30-60 ezer jüanre (1-2 millió forint), a kötelező fix összegű letét pedig a mostani 10 ezer jüanről (342 ezer forint) 100-150 ezer jüanre (3,4 millió – 5,1 millió forint) emelkedik. A honlapnak jelenleg több mint 400 ezer regisztrált felhasználója van, több mint 50 ezer üzlet és 70 ezer márka képviselteti magát.    

A bejelentés sokkolta a kiskereskedőket, akik úgy fogalmaztak: az intézkedéssel a Taobao Mall a kis- és közepes üzlettel rendelkező felhasználóktól akar megszabadulni. A dühös eladók a hét második felében több mint 40 ezer fő részvételével "online zavargásokba" kezdtek, a nagyobb márkák értékelésének lerontásával adtak hangot elégedetlenségüknek.   

A vitát vasárnapra a kereskedelmi minisztérium is megelégelte, a Taobao Mallt a panaszok meghallgatására, a kereskedőket pedig legális eszközök használatára sürgette. A webáruház rögtön válaszolt is a központi felszólításra: Jack Ma, az Alibaba Csoport vezérigazgatója a hét elején már a díjak felülvizsgálatáról és a kisvállalkozásoknak nyújtott pénzügyi segélyről beszélt. A módosítások szerint az öt-tízszeresére emelkedő szolgáltatási díjak bevezetése előtt a pozitív felhasználói visszajelzéseket kapó vállalatok kilenc hónapos türelmi időt kapnak, a legjobb besorolást kapó cégek számára pedig – egy bizonyos volumenű termék értékesítése esetén – az egész éves díjat visszautalják. Az eladóknak a fix összegű illetéknek csupán a felét kell majd megfizetniük, a fennmaradó részt a Taobao Mall állja.    

Jack Ma emellett egy 1,8 milliárd jüanes (61,5 milliárd forint) befektetési alap felállítását is bejelentette, melyet a kis- és közepes kereskedők termékeik és szolgáltatásaik fejlesztésére, színvonaluk emelésére használhatnak. Az Alibaba Csoport további 500 millió jüant (17 milliárd forint) egy garanciaalap felállítására különít majd el, hogy a kisméretű online vállalkozások hitelfelvételét segítse, 300 millió jüant (10,2 millió forint) pedig technikai támogatásra és promócióra költ.    

Az online kiskereskedők legrosszabb vásárlói visszajelzéseket jegyző rétege – mintegy 1000-1500 vállalat – továbbra is elégedetlen, mikroblogokon és internetes fórumokon háborog. További változtatások ugyanakkor nem valószínűek, a Taobao Mall ugyanis a módosítással éppen a kereskedelmi szolgáltatás minőségének javítását, aktívabb és komolyabb kereskedelemet ösztönzését tűzte ki célul.

Az évtized közepére Kína lehet a világ legnagyobb e-kereskedelmi piaca

Sanghaj, 2011. november 23., szerda (MTI) – Gyors ütemben nő Kína elektronikus kereskedelmi piaca , és a kelet-ázsiai ország 2015-re megelőzheti a jelenleg vezető Egyesült Államokat – jósolja a Boston Consulting Group (BCG).   

A kínai elektronikus kereskedelmi tranzakciók értéke 2015-re elérheti a kétezer milliárd jüant (71.400 milliárd forint), ezzel az ország világelsővé válhat az internetes eladások piacán – írja a Boston Consulting Group (BCG) tanácsadó cég tanulmányában. Az elmúlt években töretlenül nőtt a világhálón történő vásárlások összege Kínában, a 2008-as 128 milliárd jüan (4.600 milliárd forint) után 2010-re 476 milliárd jüant (17 ezer milliárd forint) tett ki, vagyis két év alatt csaknem megnégyszereződött. Tavaly a városi lakosság 23 százaléka vásárolt elektronikusan, arányuk 2015-re 44 százalékra emelkedhet – becsli a BCG.    

A piac növekedését többek közt az emelkedő bérek garantálják: a kiskereskedelmi eladások októberben 17,2 százalékkal nőttek, a bővülés az elmúlt két évben pedig átlagosan 17,7 százalékot tett ki. A városi lakosság egy főre jutó rendelkezésre álló jövedelme tavaly nyolc százalékkal, kevéssel több mint 19 ezer jüanra (680 ezer forint) nőtt, ez csaknem kétszerese az öt évvel ezelőtti értéknek. Az ország rendelkezik ráadásul a legtöbb internet felhasználóval a világon, számuk 2011 júniusában elérte a 485 milliót.   

Az elektronikus kereskedelem virágzását az alacsony szállítási költségek is segítik: egy egy kilogramm súlyú csomag kézbesítésének átlagos ára egy dollár Kínában, ugyanez az Egyesült Államokban 6 dollár – írja a tanácsadó cég. A szállítással kapcsolatos ugyanakkor az internetes kereskedők egyik legnagyobb aggodalma is. A BCG által megkérdezett négyezer internetes eladó 45 százaléka gondolta úgy, valós a veszélye annak, hogy a kézbesítés során árujukat hamisra cserélik.   

A hagyományos üzletek jövőbeli visszaszorulását eredményezheti, hogy azok emelkedő bérleti díjakkal küszködnek, s nehézséget okoz a bővítés, a kisebb városok vásárlóinak elérése is – mutat rá a felmérés. A cégek internetes jelenléte mindkét problémára megoldást nyújt.    

A kínai e-kereskedelmi piacot jelenleg az Alibaba Csoporthoz tartozó Taobao uralja. Az internetes vásártér eladásai az ország összes elektronikus kereskedelmi tranzakcióinak 79 százalékát tették ki tavaly, amiből a cégnek több bevétele származott, mint az öt legnagyobb hagyományos áruháznak együttesen.

Videóvásárlás indul Kínában

Sanghaj, 2012. március 1., csütörtök (MTI) – A vásárlói élményt javítandó a jövő héttől videóklippeken látható termékekre kattintva is bevásárolhatnak a legnagyobb virtuális vásártéren a kínaiak.   

Kínában eddig ismeretlen vásárlási lehetőséggel jelentkezik az elektronikus kereskedelem piacát uraló Alibaba Csoport. A jövő héttől az interneten vásárlók videoklippeket nézve, közvetlenül az azon látható termékekre kattintva is virtuális kosarukba tehetik az érdeklődésüket felkeltett árucikkeket.

A próbaüzem fehérneműt és női ruházatot kínáló videókkal indul majd, ezek ugyanis az onlájn vásártér leginkább keresett termékek közé tartoznak, ezt követően a következő hónapok során fokozatosan bővítik a videóvásárlással beszerezhető termékek körét.    

Az újítással az internetes kereskedelem 80 százalékát magának tudó Alibaba nemcsak új vásárlókat kíván szerezni, de – saját bevallása szerint – a vásárlói élményt is gazdagítani kívánja. Míg korábban ugyanis főleg az akciós árajánlatok miatt vásároltak interneten a kínaiak, ma már inkább a kényelem és a vásárlói élmény miatt választják az elektronikus boltokat.   

Az internetezők számának növekedésével pedig az elektronikus kereskedelem is virágzik a kelet-ázsiai országban. Tavaly 194 millió kínai vásárolt az interneten, az összes internetező 37,8 százaléka. Az Alibaba Csoport onlájn vásártere, a Taobao több bevételt könyvelt el, mint az öt legnagyobb hagyományos bolt együttesen.

    Az amerikai Boston Consulting Group szerint a kereskedelmi tranzakciók értéke az évtized közepére a kétezer milliárd jüant (70 ezer milliárd forint) is elérheti, ezzel Kína világelsővé válhat az internetes eladások piacán.

Percenként 2.400 ruhát értékesített tavaly a legnagyobb e-kereskedő Kínában

Sanghaj, 2012. március 10., szombat (MTI) – Az év során értékesített ruhák egymás mellé téve a Földtől a Holdig érnének, a házhoz szállított csomagokból pedig havonta egy gízai Kheopsz-piramist lehetett volna felépíteni – derül ki az Alibaba Csoporthoz tartozó vállalat 2011-es év fogyasztási statisztikáit összegző jelentéséből.   

A legnagyobb e-kereskedő meglepő trendekkel is szolgáló tanulmányából kiderül: tavaly mintegy 310 millió háztartási berendezést, 130 millió kiegészítőt és 84 millió játékot vettek az onlájn vásártéren a kínaiak. A taobao.com napi látogatóinak száma 2010-hez képest 120 százalékkal nőtt, s 2011-ben elérte a 120 milliót, ők naponta átlagosan 200 millió jüan (7,2 milliárd forint) értékben vásároltak a honlapon.    

A jelentés a vállalatok számára regionális statisztikákkal is szolgál. Ebből kiderül például, hogy a legtöbb kultúrával, zenével és egészséggel kapcsolatos terméket a kelet-kínai Csöcsiang (Zhejiang) tartományban értékesítették. A legtöbb Apple-terméket és Steve Jobs-relikviát Csiangszu (Jiangsu) tartományban rendelték, a legtöbb bébiterméket Belső-Mongóliában, míg a legtöbb biciklit Hunan tartományban. A legéhesebb tartomány címet tavaly a közép-kínai Kujcsou (Guizhou) tartomány érdemelte ki, ahol átlagosan mintegy 6.500 jüant (234 ezer forint) költöttekételre az év során.    

A felmérésből az is kiderül: a vállalatok saját honlap helyett mind inkább a Taobaot választják termékeik internetes értékesítéséhez, így tett többek közt a L’Oreál, a Samsung, a Microsoft, a Motorola, a HP és a Dell is. A Taobao Mall, az e-kereskedelmi óriás vállalatokat a fogyasztókkal közvetlenül összekötő ága (B2C) jelenleg több mint 400 ezer regisztrált felhasználót jegyez, oldalán több mint 50 ezer üzlet és 70 ezer márka képviselteti magát.

Online boltokat zárattak be korrupció miatt Kínában

Peking, 2012. május 5., szombat (MTI) – Kilenc online kiskereskedő üzletét záratták be vesztegetés miatt Kína legnagyobb internetes kereskedelmi portálján, a Taobao.com-on – adta hírül a tulajdonos közleménye nyomán a kínai média szombaton.

    Az Alibaba Group vizsgálata szerint bebizonyosodott, hogy az eladók lefizették a Taobao alkalmazottait, s ezáltal jogosulatlan előnyökhöz jutottak. Az érintettek közül eddig egy tulajdonost őrizetbe vettek, négyüket – az eljárás idejére – óvadék ellenében szabadon engedték.

    A boltosok és a Taobao munkatársai közötti együttműködés lényege az volt, hogy az előbbiek kérésére az utóbbiak eltávolították a szóban forgó vállalkozások szolgáltatására, áruira vonatkozó negatív internetes bejegyzéseket, kritikákat, illetve mesterségesen megnövelték azok hitelosztályzatát, vagyis erősítették pozitív minősítésüket.

    Az Alibaba nyílt levelében arra figyelmeztet, hogy a visszaéléseket elkövető szabálysértőkkel szemben a jövőben is el fognak járni, és őket – szükség esetén – átadják a rendőrségnek.

    Az Alibabának ez volt az első nyilvános fellépése online kiskereskedéseket üzemeltető vállalkozókkal szemben. A cég 2010-ben hozott létre egy olyan szervezeti egységet, amely a vásárlói panaszokat, az alkalmazottakra vonatkozó bejelentéseket hivatott kivizsgálni. Ugyanakkor korrupciógyanús ügyek miatt az elmúlt két évben a cég vezetésének több tagja volt kénytelen megválni pozíciójától.

    A mintegy 500 millió felhasználóval rendelkező Taobaót 2003-ban alapították, éves bevétele tavaly elérte a 600 milliárd jüant, vagyis meghaladta a 95 milliárd dollárt. Ők bonyolítják a kínai online vásárlások 80 százalékát, napi 8 millió expressz csomagot kézbesítenek.

    A csalások az online közösség széles körében keltettek visszhangot, mikroblogok tömege nyilvánította ki felháborodását a vásárlók megtévesztése, a korrupció miatt. Azt is kiderítették, hogy a cég egyes munkatársai a Taobao weboldalán a hirdetésekkel is manipuláltak, valamint saját boltot üzemeltettek. A korrupciós "hálózatnak" technikusok és projekttervezők is dolgoztak.

Rohamosan erősödik az elektronikus kereskedelem Kínában

Sanghaj, 2012. október 18., csütörtök (MTI) – Egyre többen kereskednek elektronikusan Kínában, ahol a piacot az AlibabaCsoport uralja, a kelet-ázsiai ország három éven belül a világ vezető e-kereskedelmi hatalma lehet – derül ki az iparági statisztikákból.

    Az első félévben minden rekordot megdöntve és várakozást felülmúlva 512 milliárd jüanra (17,4 ezer milliárd forint) nőtt az elektronikus csatornákon lebonyolított kereskedelmi tranzakciók értéke Kínában, ez csaknem 47 százalékos növekedés az előző év hasonló időszakához képest – mutatnak rá a Kínai E-Kereskedelmi Kutatóintézet adatai.

    A rendkívüli növekedést az elektronikus kereskedelem térhódításával, a technikai fejlődéssel, az internetezők számának emelkedésével, nem utolsósorban pedig az e-kereskedők között indult agresszív árháborúval magyarázzák az elemzők. Utóbbihoz a gazdasági válság következtében internetre vonuló kereskedőcégek számának növekedése, valamint az üzleti teljesítményüket növelni próbáló cégek igyekezete járul hozzá.

    Az elmúlt években töretlenül nőtt a világhálón történő vásárlások összege Kínában, a 2008-as 128 milliárd jüan (4,3 ezer milliárd forint) után 2010-re 476 milliárd jüant (16,2 ezer milliárd forint) tett ki, vagyis két év alatt csaknem megnégyszereződött. Tavaly már több mint 800 milliárd jüant (27,2 ezer milliárd forint) költöttek az interneten a kínaiak, s az idén az egyezer milliárdos (34 ezer milliárd forint) határt is átlépheti.

    A Boston Consulting Group nemzetközi tanácsadó cég egy tavaszi tanulmánya szerint a kínai elektronikus kereskedelmi tranzakciók értéke 2015-re elérheti a kétezer milliárd jüant (68 ezer milliárd forint), ezzel a kelet-ázsiai ország világelsővé válhat az internetes eladások piacán.

    Az első félév végén mintegy 214 millió online vásárló volt az országban, számuk az idén év végén a 273 milliót is elérheti. Az Analysys International eheti jelentése szerint a piaci tortából a legnagyobb szelet egyértelműen az Alibaba Csoporthoz tartozó Taobaonak jut, amely jelenleg mintegy 76 százalékos arányt tudhat magáénak. Legnagyobb versenytársai, a Tencent és a 360buy behozhatatlan lemaradásban vannak, 4,5 és 5,5 százalékos piaci részesedésükkel.

    A Taobaot 2003-ban alapították, piaci részesedése már 2005-ben 59 százalékra ugrott, kiszorítva és végül a Kínából való kivonulásra kényszerítve az amerikai eBayt. A világ 14. leglátogatottabb oldalának számító taobao.com-nak a statisztikák szerint naponta mintegy 70 millió látogatója van, akik összesen átlagosan 550 ezer dollárt hagynak ott. A Taobao becsült értéke 600 millió dollár.

A legnagyobb kínai mikroblogban vásárolna részesedést az Alibaba Csoport

Sanghaj, 2012. november 20., kedd (MTI) – Kínai sajtóértesülések szerint a legnépszerűbb kínai mikroblogban, a Sinában vásárolna nagyobb részesedést Kína e-kereskedelmi óriása, az Alibaba Csoport – az üzlettel a kelet-ázsiai ország két jelentős vállalata léphet szövetségre, amelyből mindkét fél profitálhat.

    Az Alibaba mintegy 3 milliárd dollárra értékeli a Sina mikroblogot, s 15-20 százalékos részesedést vásárolna abban. A két nagycég közti tárgyalások jelenleg utolsó, záró szakaszukban járnak – értesült a sanghaji Hua Sang Pao gazdasági lap.

    A híreket egyelőre egyik vállalat sem erősítette meg, az alku ugyanakkor mindkét fél javát szolgálná, a két óriáscég ugyanis a Sinán regisztrált több mint 400 millió mikroblogoló és az Alibaba csoporthoz tartozó Taobao e-kereskedelmi áruház félszázezer virtuális üzletét terelhetné közös platformra.

    Az elmúlt hónapokban arról cikkeztek a kínai gazdasági újságok, hogy bár a harmadik negyedévben minden korábbinál több pénzt hajtott a Sina mikroblog a tulajdonosának, a Sina.com-nak, az hosszútávon a gazdaság lassulásának következményeként a hirdetési piac visszaesésétől tart.

    Az Alibaba számára a másik oldalon új vásárlók megszólítása jelent hosszútávú kihívást, az internetezők számának növekedése ugyanis a korábbi évekhez képest lassulást mutat, az e-kereskedelmi verseny pedig, újabb piaci szereplők színre lépésével, egyre erősödik. A Taobao eladóinak Sinán való térnyerésével mindkét cég problémája egykönnyen megoldódhat, az elemzők így az üzlet nyélbe ütését valószínűsítik.

    A megegyezéssel Kína két jelentős nagyvállalata lépne kooperációra: a Sina jelenleg Kína 15. legértékesebb márkája, s az egyik legdinamikusabban fejlődő cég az országban, míg a Taobao a kínai e-kereskedelmi piac háromnegyedét tudhatja magáénak, az ahhoz tartozó taobao.com a világ 14. leglátogatottabb honlapja.

    A két cég együttműködése a központi kormány célkitűzéseit is segítené, amely a gazdasági szerkezetátalakítás jelszavával az exportorientált gazdaságtól való elmozdulásra és a belső kereslet fellendítésére törekszik.

Visszavonul a kínai Alibaba éléről Jack Ma vezérigazgató

Sanghaj, 2013. január 16., szerda (MTI) – Távozik a világ egyik legnagyobb e-kereskedelmi cégének, az Alibabának az éléről márciusban Jack Ma vezérigazgató, hogy helyét a fiatalabb generáció képviselőinek adja át – jelentette be a vállalat.

    Az idén 49. életévét betöltő vezérigazgató e-mailben jelentette be visszavonulását, eszerint posztjáról lemond, és utóda megnevezése után, május elejétől csak ügyvezető elnökként tevékenykedik majd a vállalatnál. "Alapító vezérigazgatóként visszalépni (…) nehéz döntés. Ennek oka az, hogy azt látom, az Alibabánál az enyémnél jobb és okosabb álmok vannak, és a fiatalok inkább képesek egy olyan jövő építésére, amely amúgy is elsősorban az övék" – fogalmazott Jack Ma a munkatársainak küldött elektronikus üzenetében.

    Az Alibaba vezére Kína egyik legismertebb és legsikeresebb vállalkozója, vagyonát a Forbes tavaly 3,4 milliárd dollárra tette. A magát a világ egyik legnagyobb e-kereskedelmi vállalatává kinövő Alibabát alig másfél évtizede, 1999-ben alapította Jack Ma, akit a "kínai Forest Gumpnak" is neveznek. Egy fórumon ugyanis úgy fogalmazott: a moziból merített ötletet és inspirációt. Az országszerte 25 ezer embert foglalkoztató cég a tulajdonosa a kínai e-kereskedelmi piacot csaknem 80 százalékban birtokló Taobaot, amelynek honlapja a világ 14. leglátogatottabbja, napi mintegy 70 millió betöltéssel és 600 millió dollárra becsült értékkel. Emellett az Alibabáé az alibaba.com, a kisvállalatok online piaca, valamint az Alipay, a legnagyobb kínai elektronikus fizetési platform is.

    Az Alibaba a következő három évben a tőzsdére menetelt fontolgatja, értékét az elemzők legalább 50 milliárd dollárra teszik.

Rekordot döntött az e-kereskedelem értéke tavaly Kínában

Sanghaj, 2013. március 8., péntek (MTI) – Rekordot döntött, a becslések szerint már az ezer milliárd jüant is meghaladta az elektronikus kereskedelem értéke tavaly Kínában – mondta pénteken a kínai kereskedelmi miniszter.

   Csen Tö-ming a kínai parlament éves ülésszakának kapcsán nyilatkozva jelentette be az egyelőre nem hivatalos adatokat. A minisztérium szerint az elektronikus kereskedelem értéke 2012-ben az 1,1 és 1,2 ezer milliárd jüan között alakult, az ország történelmében először átlépve az ezer milliárd jüanos határt.

    Az elmúlt években töretlenül nőtt a világhálón történő vásárlások összege Kínában, a 2008-as 128 milliárd jüan (4,7 ezer milliárd forint) után 2010-re 476 milliárd jüant (17,6 ezer milliárd forint) tett ki, vagyis két év alatt csaknem megnégyszereződött. Tavaly már több mint 800 milliárd jüant (29,6 ezer milliárd forint) költöttek az interneten a kínaiak – idézte a hivatalos statisztikákat a miniszter.

    A rendkívüli növekedés az e-kereskedelem térhódításával, a technikai fejlődéssel, az internetezők számának emelkedésével, nem utolsósorban pedig az e-kereskedők közt indult agresszív árháborúval magyarázható. Utóbbihoz a gazdasági válság következtében internetre vonuló kereskedőcégek számának növekedése, valamint az üzleti teljesítményüket növelni próbáló cégek igyekezete is hozzájárul.

    A legnagyobb e-kereskedelmi szereplő, a piac mintegy 80 százalékát magáénak tudó Alibaba Csoport becslései szerint idén a e-kereskedelmi tranzakciók értéke az 1,6 ezer milliárd jüant (59,2 ezer milliárd forint) is eléri majd, ezzel az Egyesült Államokat megelőzve a kelet-ázsiai ország lehet a világ legnagyobb e-kereskedelmi piaca.

    A Boston Consulting Group nemzetközi tanácsadó cég egy tavaly tavaszi tanulmánya szerint a kínai elektronikus kereskedelmi tranzakciók értéke 2015-ben meghaladja majd a kétezer milliárd jüant (74 ezer milliárd forint) is.

Bezár a Yahoo China e-mail szolgáltatása Kínában

Sanghaj, 2013. április 19., péntek (MTI) – Anyagi és jogi okok miatt augusztus végén bezárja e-mail szolgáltatását a Yahoo China Kínában – jelentette be az üzemeltető.

    A kínai e-kereskedelmi óriáscég, az Alibaba által üzemeltetett Yahoo China a várakozásoktól elmaradó teljesítménnyel, zsugorodó piaci részesedésével és jogi okokkal indokolta döntését. Utóbbi a Yahoo márkanév használatának korlátozott voltát jelenti: a márkanevet ugyanis az azt 2005-ben megszerző Alibaba 2016-ig jogosult képviselni. A Yahoo China nyolc évvel ezelőtt került az Alibaba tulajdonába, az akkor még kevésbé ismert kínai vállalatban akkor 40 százalékos részesedést vásárolt a Yahoo, mely a Yahoo Chinát és egymilliárd dollárt adott a papírokért.

    A hivatalos statisztikák szerint tavaly a Yahoo China a hatodik legkedveltebb e-mail szolgáltatónak számított Kínában, ám e-mailezőinek száma az első két helyezett felhasználóinak öt százalékát sem tette ki, teljes piaci részesedése pedig még a két százalékot sem éri el. Januárban naponta átlagosan 1,9 millióan leveleztek aktívan Yahoo-s címükről az országban, ez csaknem 20 százalékos visszaesés a 2012 első havi adatokhoz képest.

    Az Alibaba maga jól jár a Yahoo China "felügyeletével", mely kiváló felhasználói bázist nyújtott az elmúlt években az ország egyik legnagyobbjává növekvő cégnek saját e-kereskedelmi platformja, majd utóbb bevezetett más szolgáltatásai reklámozására. Az Alibaba az e-mail-szolgáltatás bezárásból is komoly hasznot húzhat, a postafiókot váltani kényszerülők ugyanis tömegesen választhatják a cég AliCloud nevű e-mailes szolgáltatását.

Százmilliárd jüanos, óriás logisztikai rendszert épít a kínai Alibaba

Sanghaj, 2013. május 29., szerda (MTI) – Legkésőbb az évtized végére egy egész Kínát átfogó, intelligens logisztikai rendszert épít a legnagyobb kínai elektronikus kereskedelmi óriás, az Alibaba Csoport – jelentette be a vállalat kedden a dél-kínai Sencsen városában.

    A százmilliárd jüan (3,7 ezer milliárd forint) alaptőkével létrehozandó vállalat célja, hogy az interneten vásárolt termékekhez kötődő logisztikai feladatokat, elsősorban a kiszállítást gyorsan és hatékonyabban lássa el.

    A magyar fordításban "zöldfülű" nevet viselő Cainiaio Network Technology Co. 3-8 éven belül kezdheti meg működését, az elnevezés az abban részt vevők iparági "kezdő voltára" vonatkozik. Az Alibaba Csoport mellett a társtulajdonosok közt mások mellett a magántulajdonban lévő Fosun konglomerátum, a China Life biztosítási csoport és a pénzügyi óriás, a Citic Group, valamint számos start up cég is szerepel. Jelenleg közülük csak kevesen szerepelnek a logisztikai piacon.

    Az Alibaba sajtótájékoztatóján elhangzottak szerint a Cainiaiot övező teljes befektetés a 300 milliárd jüant (11,1 ezer milliárd forint) is elérheti. A logisztikai hálózat kiépítését előbb a kisebb, jelenleg elmaradottnak számító régiókban kezdik meg, azt követően terjesztik ki az egész országra. Több száz kínai várost egymással és a nagyvárosi gócpontokkal összekötve, és a már meglévő lehetőségeket is a hálózatba kapcsolva tervezik kialakítani a teljes rendszert. Az áruházak, lerakatok és a fizikai infrastruktúra kiépítésén túl az internetes infrastruktúra javítása, a jelenlegi e-kereskedelmi lehetőségek bekapcsolása, az adatbázisok fejlesztése is a terv része, mindez a gyorsaságot és a pontosságot javítaná a rendszerben.

    A logisztikai szolgáltatás kifejlesztésével az e-kereskedelmi piac ma is több mint 80 százalékát magáénak tudó Alibaba Csoport a teljes szolgáltatási láncot – a kereskedés, reklám, fizetés, kiszállítás – lefedi majd az országban. Az 1999-ben egy kelet-kínai panellakásban 18 fővel megalapított Alibaba Csoport a vállalati statisztikák szerint a tavaly szeptemberrel véget ért pénzügyi évben 4,1 milliárd dolláros forgalomból 485 millió dollár nyereséget ért el.

A kínai pénzügyi szektor liberalizációját sürgeti az Alibaba Csoport alapítója a Zsenmin Zsipaóban

Sanghaj, 2013. június 22., szombat (MTI) – A kínai bankok hitelezési gyakorlatát bírálta és a pénzügyi rendszer fokozott liberalizációját szorgalmazta a Zsenmin Zsipao központi pártlap hasábjain az Alibaba Csoport alapítója, Jack Ma.

    A kínai pénzügyi rendszer komoly változtatásokra szorul, jelenleg ugyanis csupán a potenciális ügyfelek 20 százalékát szolgálja ki.

    A pénzügyi szolgáltatási szektornak az egyszerű embereket kellene szolgálnia, nem pedig a szektoron belüliek játékához asszisztálnia és saját magának hasznot hajtania – fogalmazott élesen a világcéggé nőtt, többek között e-kereskedelemben és online pénzügyi szolgáltatásokban aktív, a biztosítói piacon terjeszkedő és a "kínai Twitterben" nemrég részesedést vásárló óriásvállalat alapítója.

    Az 1999-ben egy kelet-kínai panellakásban 18 fővel alapított Alibaba Csoport ma 25 üzletágában összesen 24 ezer embert foglalkoztat, s a világ 240 térségének és országának vásárlóit szolgálja ki. A vállalat a statisztikák szerint a tavaly szeptemberrel véget ért pénzügyi évben 4,1 milliárd dolláros forgalom mellett 485 millió dollár nyereséget ért el.

     Jack Ma mondataival az állami tulajdonban lévő kínai nagybankok hitelezési gyakorlatára utalt. A hitelintézetek ugyanis főképp a szintén központi tulajdonú állami vállalatok számára szolgálnak likviditási forrással, háttérbe szorítva és számos esetben elutasítva a gazdaság más szereplőit.

    A kínai gazdaság növekedési pályája attól függ majd, hogy a kisebb vállalatok képesek lesznek-e hitel felvételére – mondta Ma. Az ágazatnak a jelenleginél sokkal nyitottabbnak kellene lennie, több szereplőre és kevesebb beavatkozásra van szükség – vélekedett Ma, aki gyors és széles körű liberalizációt sürgetett.

    Jack Ma interjúja több szempontból is rendkívülinek számít: a politikához kevésbé kötődő üzletember véleménye a párt szócsövének számító Zsenmin Zsipaóban jelenhetett meg, és az is ritkán történik meg, hogy egy magánkézben lévő vállalat alapítója ad nyilvánosan tanácsokat a kínai kormányzatnak.

Jelentős nőtt az internetes vásárlás az első fél évben Kínában

Sanghaj, 2013. augusztus 20., kedd (MTI) – Január és június között jelentős mértékben nőtt az internetes eladások értéke Kínában, amelyek már az összes kereskedelem 7 százalékát közelítik – derül ki a statisztikákból.

    A kelet-kínai Hangcsouban székelő, a kínai e-kereskedelmi üzletágra specializálódott kutatóközpont, a CBRC adatai szerint az idei év első hat hónapjában összesen 754,2 milliárd jüant (27,9 ezer milliárd forint) tett ki az interneten bonyolított kereskedelem összege az országban. Ez minden idők legmagasabb összege, a 2012-es év hasonló időszakához képest 47,3 százalékos növekedés.

    Jelenleg a teljes Kínában zajló kereskedelem 6,8 százaléka zajlik a világhálón – írja a jelentés. Ez az arány az év végére a 7 százalékot is meghaladhatja – becsli a CBRC, hozzátéve: az internetes vásárlások összértéke 2013 során az 1,74 ezer milliárd jüant (64,4 ezer milliárd forint) is elérheti.

    A korábbi évekhez hasonlóan az e-kereskedelmi piac "urai" az Alibaba csoporthoz tartozó platformok, a Taobao és a Tmall voltak. Az Alibaba jelenleg a piac 50,4 százalékát tudhatja magáénak, csaknem 30 százalékkal nagyobb szeletet, mint az ezüstérmes JD.com.

    A McKinsey nemzetközi tanácsadó cég egy tavaszi felmérése szerint az átlagos kínai vásárló a nagyvárosokban 6 800 jüant (251 ezer forint) költ el évente az interneten, míg a kisebb városok lakói átlagosan 4 500 jüant (167 ezer forint). Elsősorban ruhát vásárolnak így a kínaiak, ez a teljes költés egyötödét teszi ki, ezt követik a háztartási gépek és felszerelések, valamint a könyvekre, belépőjegyekre, szórakozásra fordított összegek.

    A McKinsey szerint az évtized végére akár 4 ezer milliárd jüanra (148 ezer milliárd forint) is nőhet az internetes tranzakciók értéke a kelet-ázsiai országban, vagyis ezzel Kína átveheti a világelsőséget a most még aranyérmes Egyesült Államoktól. A kínai kormány reményei szerint ezt a határt a kínai kereskedők már évekkel az évtized vége előtt átlépik majd – Peking úgy jósolja, 2015-ben már a 3 ezer milliárd jüant (111 ezer milliárd forint) közelíti majd a tranzakciók értéke.

Már idén Kína lehet a világ legnagyobb online kereskedelmi piaca

Sanghaj, 2013. augusztus 30., péntek (MTI) – Rohamos ütemben bővül az elektronikus kereskedelem térhódítása Kínában, amelynek piaca akár már az idén világelsővé válhat mérete alapján.

    A témáról a héten jelentő Bain Company nemzetközi tanácsadócég statisztikái szerint a kelet-ázsiai ország online kereskedelmi piaca 2009 és 2012 között átlagosan évi 71 százalékkal bővült. Ez jóval felette van a globális átlagnak, s több mint ötszöröse az egyesült államokbeli piac 13 százalékos növekedésének. Az interneten vásárló kínaiak tavaly, egész évben már 212,4 milliárd dollárt költöttek a világhálón, az eladások alapján világelső amerikaiak 228,7 milliárd dollárt.

    A hazai piac továbbra is robosztus növekedésének betudhatóan idén Kína minden valószínűség szerint lekörözi majd az Egyesült Államokat, s a világ legnagyobb e-kereskedelmi piacává válik. Az eladások értéke az évtized közepére az 540 milliárd dollárt közelítheti – írja a Bain Company jelentésében. A piac bővüléséhez több tényező is hozzájárul: a kínai lakosság mind nagyobb arányban rendelkezik internetkapcsolattal, növekszik a rendelkezésre álló jövedelem, mind emelkedik a világhálón kereskedő vállalatok száma, az élesedő verseny következtében pedig csökkennek az árak.

    Korábban a legnagyobb kínai e-kereskedelmi szereplő, a piac mintegy 80 százalékát magáénak tudó Alibaba Csoport szintén világelsőséget jósolt idénre, a vállalat becslése szerint az e-kereskedelem összértéke az 1,6 ezer milliárd jüant (59,2 ezer milliárd forint) is eléri majd.

    A Boston Consulting Group nemzetközi tanácsadócég egy tavaly tavaszi tanulmányában még 2015-re, a McKinsey tanácsadócég márciusban 2020-ra tette a vezetés megszerzésének dátumát.

Online repülőgép-aukcióval debütált a kínai Alibaba

Peking, 2013. szeptember 13., péntek (MTI) – Megkezdte repülőgépek és helikopterek online értékesítését Kína legnagyobb e-kereskedelmi vállalata, az Alibaba – jelentette a kínai média pénteken.

    A szintén legnagyobb kínai online áruház, a Taobao weblapján csütörtöktől meghirdetett aukciókat szeptember 16-án – helyi idő szerint délelőtt 10 órakor – zárják le. Elvben hat repülőgép kerül kalapács alá, de könnyen lehet, nem mindegyik talál gazdára.

    A legolcsóbb gépre, egy ausztráliai gyártású Jabiru J160C típusúra pénteken délután öt óráig 25 ajánlat érkezett. Licitjét 1 jüanról (37 forint) indították, az eddigi legnagyobb ajánlat meghaladta az egymillió jüant.

    A legdrágábbnak a Eurocopter EC120 Colibri típusú forgószárnyast tartják, 16,8 millió jüan a kikiáltási ára, és egyelőre még senki nem mutatott érdeklődést iránta.

    A többi négy gép között két könnyű sportrepülő van, egy Aurora SA60L és egy CTLS típusú, valamint két Robinson helikopter, egy RR22-es és egy RR44-es. Eddig még ezekre sem licitáltak.

    A potenciális vevőknek, szándékuk komolyságát demonstrálandó, gépenként 50 ezer jüant kell letétbe helyezniük, kivéve a Jabiru J160C esetében; ott mindössze 2000 jüannal megelégszenek a szervezők.

    A Taobao egy munkatársa azt nyilatkozta, hogy külföldön nem ritkák a repülőgépek online aukciós értékesítése, s a cég most a piacot teszteli. Az utóbbi időben ugyanis növekvő érdeklődés mutatkozott e területen is az egyre bővülő számú kínai szupergazdagok körében.

    A szakemberek ugyanakkor megjegyzik, hogy az ország méreteihez képest még mindig rendkívül kevés az a 300 repülőtér, ahol az effajta repülőgépek le- és felszállhatnak. A kormány és a Központi Katonai Bizottság 2010. évi döntése értelmében az alacsony légteret fokozatosan meg fogják nyitni e gépek számára. A kategória gépeiből egy éve alig 1200 volt forgalomban.

Megugrott a dollármilliárdosok száma Kínában

Peking, 2013. október 17., csütörtök (MTI) – Összesen 168 dollármilliárdost sorol fel a kínai szupergazdagok listáján a Forbes magazin kínai nyelvű változata, a Forbes China csütörtökön közzé tett jelentésében.

    A milliárdosok száma a tavalyi 113-hoz, de még a tavalyelőtti csúcshoz, a 143-hoz képest is látványos növekedést mutat. A 400 leggazdagabb kínai összvagyonát 3,4746 billió jüanra, vagyis 570 milliárd dollárra (123,3 billió forint) teszik. Ez 35 százalékos növekedésnek felel meg a tavalyihoz képest.

    A Forbes China listavezetője a Wanda Group feje, Vang Csien-lin 14,1 milliárd dolláros vagyonával. Vang tavaly éppen hogy csak dobogós volt akkori 8 milliárdjával. Az 1988-ban alapított magáncég, a Wanda az ingatlantól a kereskedelmi célú befektetésekig több ágazatban fialtatja pénzét a hazai és a nemzetközi üzleti világban.

    Vang az idén 3 milliárd dollárt "vert rá" a második helyezett Cung Csing-houra, a Wahaha Group vezérére, aki az italgyártásból szerezte 68,3 milliárd jüanra (11,1 milliárd dollár) becsült vagyonát.

    A világ legtöbb internetezőjével és mobiltelefon-használójával rendelkező kelet-ázsiai országban az internet máris sokak számára biztosított gyors meggazdagodást. Közéjük tartozik az idei harmadik helyezett Li Jan-hung (Robin Li), a kínai keresőóriás, a Baidu vezérigazgatója, valamint az ötödik helyre került – 42 éves – Ma Hua-teng, a Tencent internetszolgáltató vezére. A kínai e-kereskedelmi óriás, az Alibaba csoport elnöke, Jack Ma 7,1 milliárd dollárjával a hetedik helyen végzett.

    Az idei névsor 87 új nevet tartalmaz, köztük Li Ho-csünét, aki a Hanneng Co. napelemgyártó vállalat első embere. A leggazdagabbak közé mindjárt a negyediknek iratkozott fel. A Forbes beszámolójában megjegyzi, hogy a listán szereplő személyekkel a legnagyobb valószínűséggel – elvben – Pekingben és Sanghajban "futhat össze" az ember. Előbbiben 58-an, az utóbbiban 37-en élnek.

Világgazdaság-Kína-befektetés
Megkezdődött a telekommunikációs szektor liberalizációja Kínában

Szerencsi Ágnes, az MTI tudósítója jelenti:
    Sanghaj, 2013. december 27., péntek (MTI) – Kínában megtörtént az első lépés a monopóliumok letörésére a telekommunikációs piacon, amely 1,2 milliárd mobilozójával messze a világ legnagyobbja.

   A három állami kézben lévő szolgáltató, a China Mobile, a China Telecom és a China Unicom mellett a jövőben a magánkézben lévő vállalatok számára is nyitva áll a piacra lépés lehetősége – közölte az ipari és információtechnológiai minisztérium. Nyitásként tizenegy cég kapott csütörtökön működési engedélyt, közöttük az online kereskedelmi piacot uraló Alibaba leánya, a net.cn és a 360Buy.com óriáscég.

    A tárca tájékoztatása szerint a magáncégek a három állami nagytól vásárolhatnak bizonyos nagyságú sávszélességet, amelyet az állami cégek kedvezményes áron kénytelenek értékesíteni.

    A magáncégek kétéves szolgáltatói próbaidőt kapnak a minisztériumtól, amely a liberalizáció kiterjesztését, további cégek piacra engedését is kilátásba helyezte. A külföldi tőke beengedése ugyanakkor továbbra sem várható: a telekommunikáció a nemzetbiztonsági okokból érzékeny iparágak közé tartozik. Ezen kívül a magas hozzáadott értéket termelő iparágakban – mint amilyen telekommunikáció is – a külföldiek piacra lépése csak vegyesvállalati formában engedélyezett.

    A piacnyitás célja a szektoron belüli verseny fokozása, az állami monopólium letörése, a szolgáltatások színvonalának emelése. A telekommunikáció mellett a pénzügyi, oktatási szektorokban való magánberuházás növelése is szerepel a kormány korábban bejelentett tervei közt, az általános gazdasági liberalizáció részeként.

Reklámok
Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

Trackbacks

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s

%d blogger ezt kedveli: